Kasvuyrittäjä, laita taloutesi kuntoon! Se on paras päätöksesi

Yrityksen kasvattamiseen ja kannattavuuden kehittämiseen ei ole olemassa taikatemppua. Kokosimme yhteen parhaat vinkit, joilla laitat yrityksesi talouden kuntoon.

Liian usein kasvuyrittäjät toivovat, että yritys tekee tulosta sitten joskus, kunhan ensin kasvetaan.

Kannattava kasvu on tuoreelle yritykselle kaikkein arvokkainta. Se ei synny sattumalta, vaan yrittäjä tarvitsee liiketoiminnalle konkreettisen pelikirjan, joka näyttää kasvun askeleet ja vie tekemistä oikeaan suuntaan.

Jos kannattavuuden saavuttaminen vie liian kauan, voivat perustajien omistukset valua sijoittajille ja pienentyä liian aikaisin. Kasvuun ei ole olemassa taikatemppua, vaan yrityksen tuloskunto koostuu monesta erilaisesta asiasta aina liiketoimintamallin hiomisesta talouden hallintaan.

Me Tonavalla olemme tukeneet satojen kasvu- ja PK-yritysten matkaa ja nähneet, mikä yhdistää kannattavasti kasvavia yrityksiä. Näihin kymmeneen asiaan keskittymällä varmistat, että yrityksesi tuloskunto paranee.

1. Tunne taloutesi kuin omat taskusi

Tulevaisuutta suunnitellessa iso visio ja suuret linjat riittävät, mutta taloudesta puhuttaessa yksityiskohdat ratkaisevat. Kasvuyrittäjänä sinun pitää tuntea oman liiketoimintasi tulot ja menot perinpohjaisesti. Niiden erotus tuottaa kassavirtaa, jolla rahoitat kasvun ja investoinnit sekä maksat itsellesi palkkaa ja osinkoa.

Taloutta kannattaa seurata reaaliaikaisesti. Tässä hyvä työkalu on esimerkiksi Netvisor, jossa voit seurata yrityksen avainlukuja helposti myös mobiilissa.

2. Mieti miten positioit yrityksesi ja mille markkinalle

Toimialalla on väliä, sillä joillakin aloilla kilpailu on kovempaa kuin toisilla. Alojen välillä on myös isoja eroja asiakkaiden käyttäytymisessä ja maksukyvyssä. Esimerkiksi teknologiasta on totuttu maksamaan, kun taas joitakin asioita asiakkaat odottavat lähes ilmaiseksi.

Mieti, mikä on oma positiosi markkinassa, jotta erotut. Toteuta tätä strategiaa kaikessa mitä teet. Keitä asiakkaasi ovat ja mistä lisäarvosta he haluavat maksaa juuri sinulle?

3. Vaali uskollisia asiakassuhteita

Haetko jatkuvaa liiketoimintaa vai kertakauppoja? Palaavatko asiakkaasi takaisin tarpeen tullen vai sitoutuvatko he sinuun jopa vuosiksi? Uskolliset asiakkaat ovat liiketoiminnan turva ja perusta. He suosittelevat sinua ja auttavat parhaassa tapauksessa myös kehittämään tuotteita ja palveluita.

Asiakasuskollisuus vaikuttaa tuntuvasti myös myynnin ja markkinoinnin kuluihin. Jos sinun pitää koko ajan hakea uusia asiakkaita tai nykyiset asiakkaasi eivät kasva tai palaa, nousevat myynnin ja markkinoinnin kulut suhteellisen suuriksi.

4. Palvele asiakkaita monipuolisesti

Yksi keino kasvattaa asiakkaiden arvoa ja pidentää elinkaarta on tarjota enemmän palveluita. Voit laajentua arvoketjussa eteen- tai taaksepäin lisäämällä valikoimaasi palveluita, jotka samalla parantavat asiakaskokemusta. Asiakasmääräsi pysyy samana, mutta kun yhden asiakkuuden arvo kasvaa, myös liikevaihto kasvaa. Samalla asiakkaat kokevat saavansa sinulta enemmän kuin kilpailijoiltasi.

5. Mieti hinnoittelumallisi huolella

Hinnoittelu on vaikea asia. Moni hinnoittelee itsensä keskihintaiseksi vain siksi, että se tuntuu turvalliselta. Pystyisitkö tarjoamaan keskimääräistä parempaa, joka myös perustelisi korkeamman hinnan? Vai onko hinnoittelustrategiasi edullisuus, joka johtaa volyymin kasvuun ja sitä kautta isompaan liikevaihtoon?

Voit myös testata erilaisia hinnoittelumalleja ja oppia niistä. Esimerkiksi viiden prosentin hinnannousu voi olla pieni asia asiakkaallesi, mutta samalla se lisää liikevaihtoasi viisi prosenttia. Se taas siirtyy usein suoraan tulokseen, jossa sen vaikutus onkin paljon suurempi.

6. Rakenna tehokas myynti- ja markkinointikoneisto

Myynti ja markkinointi ovat merkittäviä kustannuksia, mutta ne ovat myös kasvun edellytys.
Mieti asiakassegmenttisi tarkkaan ja kohdista myynti ja markkinointi näihin segmentteihin, sillä haulikolla ampuminen joka suuntaan on kallista. Lisäksi hyvin toteutettu brändi ja yrityksen ilme helpottavat myyntiä ja herättävät asiakkaissa kiinnostusta.

7. Huolehdi hyvistä sopimuksista

Liiketoiminta muodostuu lukuisista sopimuksista, kuten asiakas-, työ-, alihankinta- ja vuokrasopimuksista. Huolehdi, että sinulla on hyvät sopimukset kaikista. Erityisesti asiakassopimuksiin kannattaa käyttää aikaa. Sopimuksilla voit varautua myös odottamattomiin tilanteisiin.

8. Trimmaa kustannuksia jatkuvasti

Ovatko kaikki kulut välttämättömiä? Tai voisitko neuvotella parempia sopimuksia toimittajien tai alihankkijoiden kanssa? Tarvitsetko koronapandemian jälkeen enää yhtä paljon tilaa? Tai pystyttekö tekemään samalla porukalla enemmän?

Harvan yrityksen kapasiteetti on käytössä sataprosenttisesti. Parantamalla toimintatapoja pystyt tehostamaan toimintaa merkittävästi, mikä puolestaan parantaa kannattavuutta. Myös säännöllinen kilpailuttaminen on järkevää.

9. Rekrytoi huolella ja harkiten

Rekrytointi on vaikea laji. Virherekrytoinnit ovat kalliita ja monessa mielessä ikäviä tilanteita. Rekrytoi siis huolella, vaikka sinulla olisikin kiire. Varmista, että sinulla on useampi kandidaatti, jotta et päädy rekrytoimaan ensimmäistä ovesta sisään tulevaa.

10. Varmista riittävä rahoitus

Jotta arki ei mene laskujen maksujärjestyksen pohtimiseen ja rahan riittävyydestä murehtimiseen, pitää yrityksellä olla riittävästi käyttöpääomaa ja rahoitusta. Lainaraha on suhteellisen halpaa tällä hetkellä, mutta ennen sen myöntämistä pankki vaatii uskottavia laskelmia ja ennusteita. Myös sijoittajia varten pitää olla selkeä käsitys siitä, mistä liiketoiminnan kassavirta syntyy ja miten se kehittyy.

Millainen on liiketoimintasi pelikirja?

Konkarisijoittaja ja sarjayrittäjä Mårten Mickos peräänkuuluttaa kasvuyrityksiltä konkreettista pelikirjaa Helsingin Sanomien kolumnissaan. Miltä sinun yrityksesi pelikirja näyttää?

Kun parannat jokaista edellä käsiteltyä kohtaa edes vähän, on kokonaismuutos valtava. Jos liikevaihtosi on miljoona euroa ja tuloksesi nolla, ei sinulle jää osinkoja tai investointireservejä. Jos taas mietit kymmenen pientä asiaa, joista jokainen parantaa kannattavuuttasi yhden prosentin, parannat kannattavuuttasi yhteensä kymmenen prosenttia ja tuloksesi kasvaa 100 000 euroon. Tämä taas tekee kymmenessä vuodessa jo miljoonan. Ei mikään pieni asia siis!

Oman liiketoiminnan kehittämiseen kannattaa aina kysyä apua talouden ammattilaisilta. Meiltä Tonavalta saat paitsi ammattitaitoiset taloushallinnon palvelut myös esimerkiksi ulkoistetun controllerin, joka auttaa pistämään yrityksesi talouden kuntoon.