Mikä ihmeen One Stop Shop?

Mikä ihmeen One Stop Shop?

Jaa artikkeli: 

Arvonlisäveron erityisjärjestelmän kautta voit maksaa eri maiden arvonlisäveroja yhdestä paikasta. Muutos sujuvoittaa etenkin EU-alueella toimivien verkkokauppiaiden arkea.

Jos sinulla on yksityisasiakkaita EU-alueella tai pyörität verkkokauppaa joka toimittaa tuotteita myös ulkomaille, olet kenties kuullut termistä One Stop Shop. Mutta mitä One Stop Shop oikeastaan tarkoittaa käytännössä, millaisia yrityksiä se koskee ja miksi sitä kannattaa hyödyntää?

One Stop Shop koskee sekä palveluita että tuotteita

Pähkinänkuoressa One Stop Shop tarkoittaa järjestelmää, jonka kautta voit tietyissä tapauksissa ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveroja ulkomaille tapahtuvasta etämyynnistä.

Kesällä 2021 voimaan tullut One Stop Shop (OSS) on arvonlisäveron erityisjärjestelmä, joka koskee kuluttajille EU-alueella myytyjä palveluita, EU:n sisäistä tavaroiden verkkokauppaa sekä EU-alueen ulkopuolelta toimitettavia ostoksia.

Jos yrityksen kuluttajamyynti EU-alueella ylittää 10 000 euroa, sen on aina sovellettava asiakkaan kohdemaan arvonlisäverokantaa. Jotta eri alv-kantojen ilmoittaminen ja maksaminen eri maihin ei olisi liian vaivalloista, raportoinnin ja maksun voi hoitaa yhdestä paikasta, suomalaisten yritysten tapauksessa Verohallinnon OmaVeron kautta.

One Stop Shop sisältää kolme erilaista järjestelmää

One Stop Shop -uudistuksen myötä käyttöön tuli kolme erilaista järjestelmää arvonlisäveron ilmoittamiseen ja maksamiseen: unionin järjestelmä, muu kuin unionin järjestelmä sekä tuontijärjestelmä.

  • Unionin järjestelmää voit käyttää arvonlisäverojen ilmoittamiseen ja maksamiseen, jos yritykselläsi on kotipaikka tai kiinteä toimipiste EU-alueella ja myyt palveluja kuluttajille EU-maissa. Tällaisessa tapauksessa ostajan pitää olla toisessa maassa kuin yrityksesi kotipaikka tai kiinteä toimipaikka. Järjestelmää käytetään myös silloin, kun yrityksesi myy verkkokaupan kautta tuotteita kuluttajille EU:n sisällä. Tällaisessa tapauksessa yrityksen kotipaikan tai kiinteän toimipaikan ei tarvitse olla EU:ssa.
  • Muuta kuin unionin järjestelmää voit käyttää palveluiden arvonlisäverojen ilmoittamiseen ja maksamiseen, jos myyt palveluja kuluttajille EU:ssa, mutta yritykselläsi ei ole kotipaikkaa tai kiinteää toimipaikkaa EU-alueella.
  • Tuontijärjestelmää voit käyttää jos yritykselläsi on kotipaikka EU-alueella ja myyt kuluttajille tavaraa EU-maissa mutta tuotteet lähetetään EU:n ulkopuolelta ja niiden arvo on korkeintaan 150 euroa.

Näin hyödynnät One Stop Shopia

One Stop Shopin hyödyntäminen ei ole pakollista, mutta se kannattaa jos teet paljon myyntiä useaan eri maahan. Jos et käytä arvonlisäveron erityisjärjestelmää, tulee sinun 10 000 euron ulkomaanmyynnin ylittyessä rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi maihin, joissa asiakkaat ovat ostaneet järjestelmän piiriin kuuluvia tuotteita tai palveluita. Unionin järjestelmään voi myös rekisteröityä, vaikkei 10 000 euron raja ylittyisi.

Arvonlisäverot ilmoitetaan ja maksetaan unionin järjestelmässä ja muun kuin unionin järjestelmässä neljännesvuosittain ja tuontijärjestelmässä kalenterikuukausittain. Voit ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot OmaVerossa. Voit myös tuoda tiedot OmaVeroon tiedostona omasta sähköisestä taloushallinnon järjestelmästäsi.

Me Tonavalla olemme tehneet One Stop Shopin hyödyntämisen helpoksi asiakkaillemme. Riittää, että toimitat meille listan verkkokaupan myynneistä kohdemaittain. Me tarkastamme kohdemaan arvonlisäveroprosentit, teemme erityisjärjestelmäilmoituksen ja hoidamme maksut. Vaihtoehtoisesti voimme myös toimittaa maksutiedot sinulle, jos haluat hoitaa maksut itse.

Yhteystiedot

Tonava Group Oy
Malmin raitti 17 A, 2 krs 
I
00700 Helsinki
I
050 389 8713
Y-tunnus: 3002598-9

Navigaatio

Seuraa meitä

Avoimet työpaikat

Katso vapaat paikat
©Tonava Group Oy 2021

Ota yhteyttä