Arvonlisäveron erityisjärjestelmän kautta voit maksaa eri maiden arvonlisäveroja yhdestä paikasta. Muutos sujuvoittaa etenkin EU-alueella toimivien verkkokauppiaiden arkea.
Jos sinulla on yksityisasiakkaita EU-alueella tai pyörität verkkokauppaa joka toimittaa tuotteita myös ulkomaille, olet kenties kuullut termistä One Stop Shop. Mutta mitä One Stop Shop oikeastaan tarkoittaa käytännössä, millaisia yrityksiä se koskee ja miksi sitä kannattaa hyödyntää?
Pähkinänkuoressa One Stop Shop tarkoittaa järjestelmää, jonka kautta voit tietyissä tapauksissa ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveroja ulkomaille tapahtuvasta etämyynnistä.
Kesällä 2021 voimaan tullut One Stop Shop (OSS) on arvonlisäveron erityisjärjestelmä, joka koskee kuluttajille EU-alueella myytyjä palveluita, EU:n sisäistä tavaroiden verkkokauppaa sekä EU-alueen ulkopuolelta toimitettavia ostoksia.
Jos yrityksen kuluttajamyynti EU-alueella ylittää 10 000 euroa, sen on aina sovellettava asiakkaan kohdemaan arvonlisäverokantaa. Jotta eri alv-kantojen ilmoittaminen ja maksaminen eri maihin ei olisi liian vaivalloista, raportoinnin ja maksun voi hoitaa yhdestä paikasta, suomalaisten yritysten tapauksessa Verohallinnon OmaVeron kautta.
One Stop Shop -uudistuksen myötä käyttöön tuli kolme erilaista järjestelmää arvonlisäveron ilmoittamiseen ja maksamiseen: unionin järjestelmä, muu kuin unionin järjestelmä sekä tuontijärjestelmä.
One Stop Shopin hyödyntäminen ei ole pakollista, mutta se kannattaa jos teet paljon myyntiä useaan eri maahan. Jos et käytä arvonlisäveron erityisjärjestelmää, tulee sinun 10 000 euron ulkomaanmyynnin ylittyessä rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi maihin, joissa asiakkaat ovat ostaneet järjestelmän piiriin kuuluvia tuotteita tai palveluita. Unionin järjestelmään voi myös rekisteröityä, vaikkei 10 000 euron raja ylittyisi.
Arvonlisäverot ilmoitetaan ja maksetaan unionin järjestelmässä ja muun kuin unionin järjestelmässä neljännesvuosittain ja tuontijärjestelmässä kalenterikuukausittain. Voit ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot OmaVerossa. Voit myös tuoda tiedot OmaVeroon tiedostona omasta sähköisestä taloushallinnon järjestelmästäsi.
Me Tonavalla olemme tehneet One Stop Shopin hyödyntämisen helpoksi asiakkaillemme. Riittää, että toimitat meille listan verkkokaupan myynneistä kohdemaittain. Me tarkastamme kohdemaan arvonlisäveroprosentit, teemme erityisjärjestelmäilmoituksen ja hoidamme maksut. Vaihtoehtoisesti voimme myös toimittaa maksutiedot sinulle, jos haluat hoitaa maksut itse.