Slushin jälkeen alkaa sadonkorjuu – 5 vinkkiä

Kategoria:

Yleinen

Hektinen Slush-viikko on takana, nyt alkaa sadonkorjuu.

Tapasit varmaan huikeita tyyppejä Slushissa; hienoja kohtaamisia oli lukuisia, uusia ja vanhoja tuttuja sekä paljon uusia potentiaalisia investoreita.

Nyt on sitten aika kerätä tapaamisten anti. Alla viisi vinkkiä miten käännät tapaamiset rakentaviksi keskusteluiksi ja myöhemmin myös sijoituksiksi.

1. Laita heti kiitos tapaamisesta viesti ja sovi jatkotapaaminen

Laita kiitos tapaamisesta viesti heti (ellet jo laittanut) ja viestiin miksi itse kiinnostuit heistä ja miksi olisi hienoa jatkaa keskustelua. Tapaaminen oli varmaankin aika lyhyt, joten haluaisit avata liiketoimintaasi tarkemmin ja kertoa miksi tämä on erittäin mielenkiintoinen kasvuliiketoiminta. Lyö lukkoon seuraava tapaaminen, investoreilla on paljon caseja nyt pöydällä.

2. Valmistele seuraava tapaaminen huolella

Kysy investorilta miten voisimme jatkaa keskustelua tai oliko jotain mikä jäi askarruttamaan. Kysy investorin sijoituskriteereistä. Näin voit valmistautua vastaamaan niihin kysymyksiin mitkä investoria mietityttävät. Tutki investorin aikaisempia sijoituksia ja hae sieltä yhtäläisyyksiä sinun caseen, varsinkin onnistuneista exit-caseista.

3. Vie positiivista kerrottavaa kehityksestäsi seuraavaan tapaamiseen

Varmista että seuraavaan tapaamiseen sinulla on erittäin positiivista kerrottavaa: kaikki tärkeimmät avainlukusi ovat kehittyneet oikeaan suuntaan (et ole vain juhlinut Slushissa ja sen jälkeen levännyt 🙂 ) ja liiketoimintasi kehittyy suunnitellusti. Sait paljon kiinnostusta sijoittajilta Slushissa ja jatkat keskustelua useiden investoreiden kanssa. Muista että investorit haluavat kuulla myös muiden investoreiden kiinnostuvan casestasi.

4. Mallinna liiketoimintasi huolella

Jos et vielä ehtinyt esitellä avainlukujasi ja business-malliasi Slushissa (yleensä tapaamiset ovat lyhyitä esittelyjä), tee se seuraavalla kerralla. Ehdit ehkä kertoa tuotteestasi / palvelustasi, mutta talouspuoli jäi vähemmälle. Vakuuta seuraavassa tapaamisessa, että ymmärrät oman markkinasi ja bisneksesi logiikan kuten asiakaskäyttäytymisen, hinnoittelumallit, asiakashankinnan kulut, kulurakenteen käyttäytymisen, kannattavuuden ajurit, skaalautuvuuden, investointitarpeet jne. Ja tiedät, miten vaikutat keskeisiin avainlukuihin, miten markkinasi toimii ja miksi tulet olemaan markkinan voittaja. Muista että investorit arvostavat nyt myös positiivista kassavirtaa, tai ainakin näkymää siihen.

5. Vie positiivista markkinadataa

Kerää markkinadataa ja todista että markkinasi tulee olemaan kasvumarkkina tulevina vuosina. Avaa markkinoiden kokoa ja ajureita sekä megatrendejä, jotka tukevat sinua. Investorit etsivät nyt turvasatamia, kun osa markkinoista myrskyää.

Eli muista että investorit ajattelevat ja rakastavat numeroita. Sinun pitää puhutella heitä numeroiden avulla. Pelkkä ylätason maalailu ei enää riitä. Loogiset perustelut numeroilla miksi liiketoimintasi skaalautuu, kannattaa ja kasvaa, luovat uskottavuutta ja helpottavat investorin työtä. Hänellä ei ole aikaa rakentaa liiketoimintamalliasi, joten sinun pitää se tehdä ja kiteyttää se vielä havainnollisesti.

Mikäli liiketoiminnan mallinnus ja avainmittareiden löytäminen tuottaa harmaita hiuksia, ota yhteyttä Tonavaan. Me autamme. Meillä on vuosien kokemus liiketoimintojen mallinnuksesta lukuisista eri kasvuyhtiöistä. Meiltä saat myös CFO-palvelun tukemaan rahoituskierrostasi.
Onnea matkaan ja ensi vuoteen!