Teimme juuri tutkimuksen suomalaisten pk-yritysten taloushallinnosta, ja täytyy sanoa, että tulokset eivät yllättäneet, valitettavasti. Jotain on mielestäni pahasti pielessä, kun 22% yrityksistä odottaa taloustietojaan yli kaksi viikkoa kuukauden päättymisestä. Ja mikä pahinta, jopa 88% kokee tämän riittäväksi!
Kahden viikon viive ei ole mikään ”toimialan standardi”
Vieläkö joku muistaa sen ajan kun pankkitiliä piti käydä tarkistamassa konttorissa? Tai kun e-laskuja ei ollut? Mutta jostain käsittämättömästä syystä taloushallinnossa moni elää edelleen samassa ajassa.
Tutkimuksemme mukaan vain 23,3% yrityksistä saa talousluvut käyttöönsä 5 päivän kuluessa. Jos saat kuukauden luvut vasta 15. tai 20. päivä, olet jo käyttänyt 50-70% seuraavasta kuukaudesta täysin sokkona. Se on vähän kuin ajaisi autoa niin, että tuulilasi on peitetty ja katsot vain peruutuspeiliin.
”Mutta näin on aina toimittu!” kuulen jonkun sanovan. Perinne ei aina tarkoita parasta käytäntöä.
Nykyteknologialla päivittäminen on helppoa
Tässä on ristiriita: Meillä on käytössämme teknologia, ohjelmistot ja automaatio, jolla talousdata saataisiin käytännössä reaaliaikaiseksi. Silti emme tätä osaa tai ymmärrä.
Totuus on, että kun palkanlaskenta ja kirjanpito (eli ulkoinen laskenta) hoidetaan nykyaikaisilla työkaluilla ja prosesseilla, samalla syntyy myös sisäisen laskennan data, jota yrittäjä voisi käyttää liiketoimintansa ohjaamiseen. Se olisi siellä, vain muutaman päivän viiveellä kuukauden vaihtumisesta.
Kyse ei ole siitä, etteikö se olisi teknisesti mahdollista. Kyse on siitä, että emme vaadi sitä. Maksamme kuukausittain palveluista, jotka toimittavat meille tietoa, joka on jo vanhentunut siinä vaiheessa kun sen saamme.
Taloushallinto ei ole aikakone
Useimmat tilitoimistot priorisoivat verottajan tarpeet asiakkaan tarpeiden edelle. Taloushallinnon automaatio ja kehitys kohdistetaan ulkoisen laskennan tehostamiseen, eli siihen, että viranomaisilmoitukset saadaan tehokkaasti laadittua.
Tämä on vähän kuin ostaisi auton, mutta käyttäisi sitä vain naapurin kyyditsemiseen kauppaan – ei koskaan itse.
Minä väitän, että tilanne on muutettavissa hyvin pienillä teoilla. Jos asiakkaat alkaisivat vaatia tilitoimistoiltaan 5-9 päivän katkoa kuukauden vaihtumisesta, moni tilitoimisto kykenisi toteuttamaan sen miltei saman tien. Kyse on enemmän asenteesta ja toimintatapojen muutoksesta kuin järeistä teknologiainvestoinneista.
Mikä on päätöksesi arvo?
Esimerkkinä pikku laskutoimitus. Mitä 12 päivää nopeampi tiedonsaanti tarkoittaa rahallisesti. Vuosittainen hyöty 90 000 euroa. Investointi prosessimuutoksiin 10 000 euroa, joten maksaa itsensä takaisin 1,3 kuukaudessa.
Uskallan väittää, että useimmilla yrityksillä on varaa maksaa 10 000€ toimintatapojen kehittämisestä, jos takaisinmaksuaika on alle kaksi kuukautta.
Kysy itseltäsi kolme asiaa:
- Kauanko oikeasti joudut odottamaan talouslukujasi?
- Mitä maksaa, kun teet päätöksiä vanhoilla tiedoilla?
- Mitä estettä on sille, että saisit lukusi nopeammin käyttöösi?
Useimmiten vastaus viimeiseen kysymykseen on: ”Ei mikään muu kuin se, etten ole sitä vaatinut.”
Onko sinunkin yrityksesi osa sitä 88 %:a, jolle hidas raportointi riittää?
🔍 Lue, mitä tutkimus kertoo – ja miksi juuri nyt kannattaa päivittää toimintatavat.
Jarkko Iitiä
Toimitusjohtaja
+358 44 3570172
jarkko.iitia@tonava.fi