Tilitoimiston vaihtaminen – usein kysytyt kysymykset

Tilitoimiston vaihtaminen – usein kysytyt kysymykset

Jaa artikkeli: 

Miten tilitoimistoa vaihdetaan? Mikä on siihen paras ajankohta? Ja miten otan tiedot mukaan vanhasta järjestelmästä? Tässä vastaukset yrittäjiä eniten askarruttaviin kysymyksiin tilitoimiston vaihdosta.

Moni yrittäjä vitkastelee tilitoimiston vaihtamisen kanssa, koska pelkää sen olevan hidas ja hankala prosessi. Todellisuudessa tilitoimiston vaihtaminen on yksinkertainen toimenpide, kunhan löydät oikean kumppanin. Tältä sivulta löydät useimmin kysyttyjä kysymyksiä tilitoimiston vaihtamisesta.

Milloin on aika vaihtaa tilitoimistoa?

Tilitoimiston vaihtamiselle voi olla monta syytä: ehkä yhteistyö entisen kirjanpitäjän kanssa ei suju tai kaipaat enemmän taloushallinnon järjestelmältäsi tai erilaisia lisäarvopalveluja. Usein tilitoimiston vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi yrityksen kasvaessa. Siitä voit lukea lisää täältä: https://tonava.fi/blogi/tilitoimiston-vaihtaminen-tehostaa-prosesseja/.

Miten tilitoimiston vaihtaminen tapahtuu käytännössä?

Tilitoimiston vaihtamisessa yrityksen talous- ja palkkahallinnon tiedot siirretään tilitoimistolta toiselle. Samalla voidaan ottaa käyttöön uusia sähköisiä toiminnallisuuksia ja kehittää taloushallinnon prosesseja.

Voit valtuuttaa meidät hoitamaan koko prosessin entisen tilitoimistosi kanssa, jolloin sinä voit keskittyä oleelliseen.

Mikä on paras ajankohta vaihtaa tilitoimistoa?

Moni luulee, että tilitoimistoa voi vaihtaa vain tilikauden päättyessä, mutta se ei ole totta. Todellisuudessa vaihto voidaan tehdä vaivattomasti myös kesken tilikauden minkä tahansa kalenterikuukauden alusta.

Kuinka kauan tilitoimiston vaihtaminen kestää?

Parhaimmillaan tilitoimiston vaihtaminen voidaan tehdä lähes lennossa. Monesti myös vaihtamisen aikatauluun vaikuttaa vanhan tilitoimiston sopimuksessa määritelty irtisanomisaika.

Voinko samalla vaihtaa taloushallinnon järjestelmästä toiseen?

Ehdottomasti. Vanhan järjestelmän tiedot saadaan otettua ulos esimerkiksi Excel-muodossa ja me hoidamme niiden viennin uuteen järjestelmään. Tilitoimiston vaihtaminen on hyvä hetki tarkastella järjestelmätarpeita ja ottaa käyttöön ohjelmisto, joka tarjoaa monipuolisia raportointimahdollisuuksia ja esimerkiksi säästää aikaa työajankirjauksissa.

Vaihtaessa on tärkeä tuoda mukana myös asiakas- ja tuotetiedot. Ammattitaitoinen tilitoimisto auttaa myös tämän tekemisessä ja tuo tiedot vanhasta järjestelmästä. Tämä on myös oivallinen kohta muokata tuoterekisteriä tai tehdä tarvittavia lisäyksiä.

Olen jo Netvisor-käyttäjä. Miten tilitoimiston vaihtaminen tapahtuu?

Jos olet jo Netvisor-käyttäjä, siirtymä tilitoimistosta toiseen on helppoa. Voit jatkaa Netvisorin käyttämistä entiseen malliin, käyttöoikeudet vain siirtyvät tilitoimistolta toiselle. Tällöin tilitoimiston vaihtaminen voidaan tehdä todella helposti ja nopeasti koska myös verkkolaskuosoitteet, pankkien maksuliikennesopimukset sekä asiakas- ja tuoterekisterit säilyvät ennallaan.

Muuttuuko verkkolaskuosoitteeni, kun vaihdan tilitoimistoa?

Verkkolaskuosoite muuttuu, jos vaihdat järjestelmästä toiseen. Toimittajille tiedottaminen uudesta osoitteesta sujuu kätevimmin niin, että toimittajien tiedot otetaan ulos vanhasta järjestelmästä. Kun ne on viety uuteen järjestelmään, sieltä lähetetään kaikille toimittajille ilmoitus verkkolaskuosoitteen muutoksesta.

Muista myös sulkea vanha verkkolaskutusosoite, jotta sinne lähetetyt laskut palautuvat takaisin.

Katkeaako maksuliikennesopimus tilitoimiston vaihtuessa?

Jos tilitoimistoa vaihtaessa vaihdetaan myös taloushallinnon ohjelmistoa, tekee uusi tilitoimistosi uuden maksuliikennesopimuksen pankin kanssa. Näin järjestelmään saadaan sekä tiliotteet että tiedot maksetuista laskuista.

Asiointi verottajan ja viranomaisten kanssa?

Uusi tilitoimisto tekee tarvittavat valtuutuspyynnöt suomi.fi -palveluun jotta kaikki viranomaisilmoitukset (mm. tulorekisteri) sekä ilmoitukset verottajalle hoituvat kätevästi tilitoimiston toimesta. Yrittäjältä tämä ei vaadi muuta kuin valtuutuksen myöntämisen uudelle tilitoimistolle.

Oletko miettinyt tilitoimiston vaihtamista tai askarruttaako vaihtamisessa jokin? Ole yhteydessä!

Yhteystiedot

Tonava Group Oy
Malmin raitti 17 A, 2 krs 
I
00700 Helsinki
I
050 389 8713
Y-tunnus: 3002598-9

Navigaatio

Seuraa meitä

Avoimet työpaikat

Katso vapaat paikat
©Tonava Group Oy 2021

Ota yhteyttä