Onko aika vaihtaa tilitoimistoa? Ota nämä asiat huomioon

Kategoria:

Sähköinen taloushallinto I Tilitoimisto

Tilitoimiston vaihtaminen on oiva hetki tehostaa prosesseja ja sähköistää taloushallinto. Näin valitset tilitoimiston, joka tukee yrityksesi kasvua.

Tilitoimiston vaihtamiselle voi olla monta erilaista syytä. Kenties yhteistyö nykyisen tilitoimiston kanssa ei ole ollut sujuvaa, kirjanpitäjä on vaihtunut monta kertaa tai kustannukset ovat kasvaneet liikaa palvelutasoon nähden. Tai ehkä yrityksesi tarpeet vain ovat muuttuneet sen kasvaessa ja kehittyessä.

Etenkin kasvuyritysten tarpeet muuttuvat nopeasti. Toiminnan lähtiessä lentoon tarvitaankin pian peruskirjanpidon lisäksi muita palveluita: controllerin apua, edistyneempää raportointia ja järjestelmien selkeyttämistä. Uudelta tilitoimistolta saatetaan kaivata myös apua rahoituskierroksen järjestämiseen tai lainopillista apua, jota vanhalta kumppanilta ei saa.

Prosessit kuntoon tilitoimistoa vaihtaessa

Tilitoimiston vaihtaminen on oivallinen hetki tarkastella ja uudistaa yrityksen prosesseja. Kun valitset tilitoimistoa, kysy kustannusarvion lisäksi myös ajatuksia siitä, miten nykyistä tapaa hoitaa yrityksen taloushallintoa voisi tehostaa ja järkeistää. Tuore silmäpari auttaa huomaamaan kohtia, joissa voidaan säästää tuntuvasti aikaa, tai keksii tapoja, joilla luvut saadaan kertomaan paremmin yrityksen kannattavuudesta.

Mieti, kuinka paljon haluat hoitaa taloushallinnon tehtäviä itse ja mitä tehtäviä voisit jättää tilitoimiston ja automaation huoleksi. Vaihtoehtoja ja toimintamalleja on monenlaisia, ja tärkeintä on löytää juuri omalle yritykselle toimivin malli.

Tilitoimisto voi esimerkiksi hoitaa alusta loppuun myyntilaskujen tekemisen ja lähettämisen, reskontrien seuraamisen, ostolaskujen asiatarkastamisen ja maksatuksen sekä palkkojen laskennan ja maksatuksen, jolloin yrittäjälle jää käytännössä vain ostolaskujen ja palkanlaskennan hyväksyminen. Toisessa ääripäässä taas yrittäjä hoitaa kaiken itse, ja kirjanpitäjä tarkistaa ja seuraa tekemisiä esimerkiksi tiliöinnin ja arvonlisäverotuksen osalta sekä lähettää kausiveroilmoitukset.

Taloushallinnon sähköistäminen tuo paljon uusia mahdollisuuksia ja muuttaa työskentelyn tapoja, joten varmista että valitsemallasi tilitoimistolla on käytössään kattava sähköisen taloushallinnon ohjelmisto ja kirjanpitäjällä osaamista sen tehokkaaseen käyttöön. Esimerkiksi työajan kirjaaminen sähköisesti tuo merkittävää ajansäästöä ja vähentää virheitä palkanlaskennassa.

Me Tonavalla olemme Netvisorin premium plus partner eli saat aina käyttöösi koulutetut ja sertifioidut Netvisor-osaajat.

Valitse tilitoimisto, joka tukee yrityksesi kasvua

Kun taloushallinto on sähköistetty, rutiinit automatisoitu ja prosessit hiottu kuntoon, kirjanpitäjälle jää aikaa tärkeimpään eli yrityksesi kasvun tukemiseen. Ajantasainen raportointi ja kannattavuuden seuranta auttavat tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan yritystä tiedolla.

Parhaimmillaan yrittäjän ja kirjanpitäjän välille muodostuu vuosien mittainen syvä yhteistyösuhde, jossa tärkeässä roolissa on kommunikaatio. Muista kertoa kirjanpitäjälle tulevaisuuden suunnitelmistasi ja kasvuodotuksistasi, niin kirjanpitäjä pystyy tukemaan yritystäsi talouden näkökulmasta.

Tilitoimiston vaihtaminen on helppoa, kun siihen löytyy oikea kumppani. Tilitoimiston tehtävä on hoitaa vaihtoon liittyvät käytännön asiat, jolloin sinä voit keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen.

Miten tilitoimiston vaihtaminen tapahtuu käytännössä? Lue vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin täältä!

Etsitkö tilitoimistoa? Kilpailuta tilitoimistopalvelut ilmaiseksi 1 minuutissa osoitteessa revigo.fi.

Tonava on paljon muutakin kuin tilitoimisto. Haluamme olla vastuullinen taloushallinnon kumppani, joka auttaa sinua kaikissa yrityksen tärkeissä kasvuvaiheissa ja -tilanteissa. Tutustu palveluihimme täältä tai jätä yhteydenottopyyntö täältä. Voit myös olla suoraan yhteydessä Pasi Rissaseen, 050 389 8713.